Kwiecień 2011

WINOROŚL – GEFEN
Winorośl jest drzewem, którego długi zdrewniały pień nie rośnie pionowo, lecz płoży się po ziemi czepiając się podpór, np. drzew lub skał, wiciami wyrastającymi z gałązek przykwiatowych, dlatego bardziej przypomina krzew lub pnącze niż drzewo. Najstarsze odkryte nasiona winorośli – znalezione wśród skorup glinianych naczyń i w naczyniach – pochodzą z czwartego tysiąclecia p.n.e. z Azji Mniejszej.
W Biblii winorośl w określeniach ‘winograd’, ‘winogrono’ lub ‘winorośl’ występuje 53 razy, a jako uprawa – winnica 120 razy. Bóg przez wybranych ludzi z wielką życzliwością mówi o tym drzewie jako o dobrym darze dla człowieka i dlatego Żydzi na całym świecie rozpoczynają szabat od błogosławienia Boga za to, że dał owoc winnej latorośli.
Już w 1 Księdze Mojżeszowej (9:20), gdzie jest mowa o spłynięciu wód po potopie, czytamy: „Noe, który był rolnikiem pierwszy założył winnice”. W starożytnym Izraelu posiadanie winnicy było oznaką zamożności i błogosławieństwa Bożego, a jej utrata – metaforą Bożego sądu. Traktowanie takiej własności było szczegółowo ujęte w Torze. W 2 Księdze Mojżeszowej (22:5) czytamy, że w przypadku zniszczenia przez bydło cudzej winnicy należy oddać poszkodowanemu najlepszą część ze swojej. A w 2 Księdze Mojżeszowej (23:11) nakazana jest troska o drzewo: „W siódmym roku zostawisz ją odłogiem i nie uprawisz jej… tak postąpisz z twoją winnicą.” Bożym nakazem jest dzielenie się tym darem. Z 3 Księgi Mojżeszowej (19:10) dowiadujemy się: „Także swojej winnicy nie obieraj doszczętnie i nie zbieraj winogron pozostałych po winobraniu. Pozostaw je dla ubogiego i dla obcego przybysza. Ja, Pan, jestem Bogiem twoim”. Tora regulowała odpowiedzialność za tę uprawę w każdej sytuacji. Zapis w 5 Księdze Mojżeszowej (20:6) zaleca zwolnienie z uczestnictwa w wojnie: „… jeśli ktoś zasadził winnicę i jeszcze z niej nie korzystał, niech idzie z powrotem do swego domu, aby nie zginął w walce i by ktoś inny z niej nie korzystał”.
Zanim Izraelici dotarli do Ziemi Obiecanej, Mojżesz wysłał przedstawicieli dwunastu plemion, aby poszli ją zbadać. W 4 Księdze Mojżeszowej (13:23) opisany jest ich powrót z niezwykłymi dowodami żyzności tej ziemi: „I przybyli aż do doliny Eszkol i ucięli tam gałąź krzewu winnego z jedną kiścią winogron i nieśli ją we dwóch na drążku”.
Winnice były w Bożych oczach symbolem Izraela; były też miejscem niezwykłych wydarzeń. Samson z Księgi Sędziów (14:5 i d.) idąc do przyszłej żony napotyka w winnicy Timny lwa, z którym się zwycięsko rozprawia. W kolejnej wędrówce, już na swój ślub, stwierdza, że w skórze lwa zagnieździły się pszczoły. Tego zjawiska użył Samson w swej zagadce dla wścibskich biesiadników, którzy chcieli poznać tajemnicę jego siły; rozwiązanie zagadki było warunkiem udzielenia im informacji. Księga Sędziów opisuje też sytuację, kiedy w wyniku wielkiego zła, zbiorowego gwałtu dokonanego na żonie pewnego Lewity przez Beniaminitów, pozostałe plemiona zgodnie z prawem wykonały na nich wyrok, aby „wytępić zło z Izraela”, jak nakazał Pan. Sześciuset młodych Beniaminitów uciekło, postanowiono więc nie dawać im córek izraelskich za żony. Jednak Bóg ulitował się i wzbudził w sercach pozostałych plemion żal, że jedno z nich może zniknąć z ziemi. Sprawił, że pozostałym przy życiu Beniaminitom została dana szansa w postaci możliwości porwania dziewcząt pracujących w winnicach (Sędz 21:20). Beniaminici skorzystali z tej szansy i setki lat później w krytycznej sytuacji wytrwali, wraz z plemieniem Judy, przy Bogu. Biblia opisuje także bezwzględną intrygę związaną z chęcią zdobycia cudzej winnicy. Kiedy król Achab zażądał od Nabota jego winnicy, ten odpowiedział: „Niech mnie Pan ustrzeże, abym ci miał odstąpić dziedzictwo po moich ojcach”. Achab zdobył winnicę podstawiając fałszywych świadków, którzy przypisali Nabotowi bluźnierstwo przeciw Bogu i królowi, co skończyło się okrutną śmiercią Nabota (1 Król 21:1-16).
Kwitnąca winnica jest symbolem pokoju a zdewastowana i zarośnięta cierniem – symbolem wojny i Bożego sądu. Owoc – winne grona obowiązuje na stole w czasie sederu Tu-Biszwat i jest spożywany po pierwszym kielichu z białym winem. Miękki owoc zjadany w całości symbolizuje ludzkie niemowlęctwo, bezradność, ufność, podatność na zranienia.
Winnica jako miejsce pracy została wykorzystana przez Jezusa w trzech Ewangeliach w przypowieściach ilustrujących Bożą łaskę (Mt 20:1-16; 21:28; 21:33-41, Mar 12:1-12, Łuk 20:9-16). Jana Płaniewska „Zaiste, winnicą Pana Zastępów jest dom izraelski, a mężowie judzcy ulubioną jego latoroślą.” Izajasz 5:7 Winnica na Wzgórzach Golan. Fot.: Wacław Odoliński.
Audycje radiowe
Audycje "Drzewa Oliwnego"
w RadioChrzescijanin.pl
w piątki o 15:45
i w poniedziałki o 17:00
radio
Zobacz na YouTube
Oglądaj nasze filmy na kanale YouTubeyoutube icon
Kontakt
05-402 Otwock 4
kom. 506 198 073
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.logo