Maj 2011

FIGOWIEC – TEENA
Figowiec to niewysokie, piękne drzewo owocowe znane w 700 dzikich i szlachetnych gatunkach i występujące na całym obszarze Bliskiego Wschodu. Wyróżnia się dużymi, jakby powycinanymi, liśćmi tworzącymi koronę drzewa dającą ceniony w tym klimacie cień. Ciekawostką są kwiaty ukryte w osadniku o gruszkowym kształcie, do których pyłek z męskich kwiatów przenosi gatunek maleńkich os wchodzących za pożywieniem do osadnika. Po zapyleniu otwór gruszkowatego osadnika samoistnie zamyka się i dojrzewa dając bardzo smaczny, słodki, zawierający wiele pożywnych i leczniczych dla człowieka składników, owoc zwany figą.
W Biblii informację o figowcu mamy już w 1 Księdze Mojżeszowej (3:7), gdzie pierwsi ludzie, chowając się z poczuciem winy przed Bogiem po okazaniu Mu nieposłuszeństwa, opasują biodra splecionymi liśćmi figowymi. Z 4 Księgi Mojżeszowej (13:23) dowiadujemy się o bogactwie ziemi Kanaan a ściślej Doliny Eszkol, z której wysłannicy dwunastu plemion przynoszą dowody żyzności okręgu: owoce, wśród których są figi. W 1 Księdze Samuela (25:18) figa jest wymieniona jako jeden z ważnych żywnościowych prezentów, które mądra i współczująca głodnym ludziom Abigail przyniosła Dawidowi i jego wojsku. Ten akt życzliwości Dawid ocenił tak wysoko, że po śmierci męża Abigail wyniósł ją do rangi swojej żony. Również Dawid uratował życie umierającemu Egipcjaninowi, niewolnikowi Amalekity, który go porzucił. Dawid nakarmił go chlebem, wodą i plackami figowymi, za co młody Egipcjanin odwdzięczył się informacjami, które doprowadziły wodza Izraelitów do zwycięstwa nad Amalekitami, o czym czytamy w 1 Księdza Samuela (30:11-19). Po śmierci Saula, kiedy Dawid już wcześniej wyznaczony do tej roli, oficjalnie uznany zostaje królem Izraela, ludność miast wita go darami: „…przywieźli na osłach, wielbłądach i wołach żywność do spożycia: mąkę, placki figowe, rodzynki, wino, oliwę… w obfitości gdyż radość panowała w Izraelu” (1 Krn 12:41).
Setki lat później zarozumiały i ufny w potęgę Asyrii wódz Rabszake w szyderczej mowie namawia Izraelitów do zdrady i poddania się: „Nie słuchajcie Hiskiasza … a będziecie spożywać każdy ze swojej winorośli i ze swojego figowca i pić będziecie każdy ze swojej krynicy” (2 Król 18:31).
Winna latorośl i figowiec rosnące razem symbolizowały i symbolizują pokój, dostatek i stabilizację. W 1 Księdze Królewskiej (4:25) czytamy: „Judejczycy i Izraelici mieszkali tedy bezpiecznie każdy pod swoim krzewem winnym i pod swoim drzewem figowym od Dan do Beer Szewy przez wszystkie dni Salomona”. Zdrowotne działanie tego owocu sprawdził na sobie król Hiskiasz (2 Król 20:7), gdy na niegojący się wrzód Izajasz, na polecenie Boga, położył mu placek figowy. Obecnie, tak jak dawniej, w ogródkach domowych sadzi się figowiec i winną latorośl razem.
W Rosz Haszana Lailanot – Nowy Rok Drzew – podczas uroczystego sederu owoc figi wraz z winogronami spożywa się po pierwszym kielichu z białym winem. Te miękkie owoce, które zjada się w całości, są symbolem ludzkiego wieku niemowlęcego, jego niewinności, wrażliwości i podatności na zranienia. Jana Płaniewska „Spójrzcie na drzewo figowe i na wszystkie drzewa.” Łukasz 21:29 Figowiec w Cezarei Filipowej. Fot.: Anna Cieślar
Audycje radiowe
Audycje "Drzewa Oliwnego"
w RadioChrzescijanin.pl
w piątki o 15:45
i w poniedziałki o 17:00
radio
Zobacz na YouTube
Oglądaj nasze filmy na kanale YouTubeyoutube icon
Kontakt
05-402 Otwock 4
kom. 506 198 073
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.logo