Słowo z Biblii

Święto Pięćdziesiątnicy kojarzymy z dniem, kiedy pierwsi wyznawcy Jezusa otrzymali Ducha Świętego.  Nazywamy je „narodzinami Kościoła” i obchodzimy pięćdziesiąt dni po Wielkanocy. To fundamentalne w dziejach kościoła wydarzenie ma źródło w nakazanym przez Torę biblijnym Święcie Szawuot, obchodzonym od wielu wieków wcześniej przez Żydów. Było to drugie z trzech świąt pielgrzymich - Szalosz Regalim, (obok Pesach i Sukkot), na które lud Izraela był zobowiązany przybyć do Jerozolimy, aby stawić się przed obliczem Pana.

Czytaj więcej: Szawuot – Święto Pięćdziesiątnicy

W wydanej przed 20 laty książce*), traktującej o chrześcijaństwie w świetle Pism i tradycji żydowskiej, spotykamy dla święta Pesach określenie: „noc wszystkich nocy” i opinię, że w czasie jej świętowania każdy Żyd z mocą i dumą odczuwa swą przynależność do Izraela oraz pewność przyjścia Mesjasza. Wielka jest świętość tej nocy, ponieważ przed wiekami Pan wyróżnił lud Izraela spośród narodów, aby uczynić z niego swój lud i aby go uświęcić.

Pesach, zman cherutenu – czas wyzwolenia, jest dla Żydów jednym z najgłębiej poruszających i najbardziej znaczących świąt. Co roku mogą ponownie przeżyć historyczną chwilę spotkania z Bogiem, które było udziałem ich ojców, mogą przeżywać doświadczanie wyzwolenia.

Czytaj więcej: Znaczenie Pesach dla Izraela

Pierwsza styczniowa Parasza, obejmująca 6 pierwszych rozdziałów Księgi Wyjścia, mówi o czasach, kiedy po trudnych przejściach Józefa, zakończonych uzyskaniem przez niego eksponowanej pozycji w Egipcie, rodzina Jakuba osiedliła się tam i żyła w dostatku, z dobrymi perspektywami na przyszłość. Jednak sukces i dobrobyt może szybko przerodzić się w niewolę. Mogli więc potomkowie Jakuba, zniewoleni dobrobytem, łatwo zapomnieć o swoim wielkim duchowym dziedzictwie i poddać się asymilacji dominującej wówczas kultury potężnego Egiptu. Jeden z rozważających tę kwestię mędrców sugeruje nawet, że Izraelici przestawali obrzezywać synów, aby ich dzieci lepiej odnajdywały się w środowisku Egipcjan. Traktat Szemot Rabba powiada: „Kiedy umarł Józef, dzieci Izraela zaniechały rytu obrzezki. Powiedzieli: ‘bądźmy jak Egipcjanie’. Ponieważ przestali się obrzezywać, Święty Błogosławiony odwrócił przyjazne nastawienie Egipcjan w stosunku do nich.”

Czytaj więcej: O Bożym działaniu

W drugiej połowie września przeżywaliśmy dwa ważne święta Izraela: Rosz ha-Szana i Jom Kipur, które dzięki niesionej przez nie wymowie mogły – wraz z dzielącymi je dziesięcioma Dniami Pokuty, Jamim Noraim – stać się dla wielu środkiem duchowego wzrostu.

Czytaj więcej: Wymowa przesłania święta Sukkot

Przypadające w tym roku 8 i 9 marca święto Purim, obchodzone 14 i 15 dnia miesiąca adar kalendarza żydowskiego, jest dla synów Izraela wyrazem radosnego wspominania cudownego ocalenia ich przodków w dawnych czasach. W synagogach czyta się w dni świąteczne całą Księgę Estery, w której zapisane jest zarządzenie o obchodzeniu rokrocznie tego święta „jako dni, w których Żydzi zyskali spokój od wrogów swoich i jako miesiąc, w którym troska zamieniła im się w radość a żałoba w dzień pomyślny /…/ Że Haman, syn Hammedaty, potomek Agaga, gnębiciel wszystkich Żydów, zamyślając wytępić wszystkich Żydów rzucił ‘pur’ to znaczy los, aby ich zniszczyć i wytępić. Lecz, gdy rzecz doszła do króla, ten nakazał, a jednocześnie dał pisemne zarządzenie, że jego wrogi zamysł, jaki powziął przeciwko Żydom, ma spaść na jego własną głowę”.

Czytaj więcej: Święto Purim. Wrażliwość na pytania Wszechwiedzącego

Audycje radiowe
Audycje "Drzewa Oliwnego"
w RadioChrzescijanin.pl
w piątki o 15:45
i w poniedziałki o 17:00
radio
Zobacz na YouTube
Oglądaj nasze filmy na kanale YouTubeyoutube icon
Kontakt
05-402 Otwock 4
kom. 506 198 073
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.logo