Słowo z Biblii

Genezę ‘Nowego Roku Drzew”, nazywanego w Misznie Rosz ha-Szana lallanot, obchodzonego w dniu Tu bi-Szwat (15 dnia miesiąca szwat), można znaleźć w Księdze Kapłańskiej: „Gdy wejdziecie do ziemi i zasadzicie różnorodne drzewa owocowe, pozostawcie pędy ich nieobrzynane wraz z ich owocem przez trzy lata /…/ owocu ich jeść nie będziecie. W czwartym roku wszystek ich owoc będzie poświęcony na uroczystości pochwalne dla Pana. Dopiero w piątym roku jeść możecie ich owoc” (Kpł 19: 23-25). 15 dnia miesiąca szwat określano w starożytności wysokość dziesięciny przynoszonej do Świątyni w zależności od zasobu i wieku drzew. Chociaż więc Tu bi-Szwat nie wyrasta bezpośrednio z nakazów Tory, przecież miał swoje znaczenie w jej wypełnianiu – w tym dniu w Izraelu oznaczano ile lat liczą drzewa i określano wysokość dziesięciny należnej z ich owocu. Może dlatego ustalone zostały zbiorowe „urodziny” wszystkich drzew na 15 dzień miesiąca szwat?

Czytaj więcej: Nowy Rok Drzew

[Wybór refleksji Emanuela Machnickiego, z audycji z cyklu „Drzewo Oliwne” emitowanego przez internetowe Radio Chrześcijanin]

Grudzień pokrywa się w znacznej mierze z miesiącem Kislew w żydowskim kalendarzu. W tym czasie dni szybko stają się krótsze i następują coraz dłuższe, ciemne noce. Zimową melancholię chrześcijanom łagodzi radowanie się „Światłością, która przyszła na świat” a Żydom – wspominanie oczyszczenia i poświęcenia zbezczeszczonej w czasach Antiocha IV Świątyni, którego upamiętnieniem są święta Chanuki.

Czytaj więcej: Grudniowe święta w świetle Bożego Słowa

PURIM - WSZECHMOGĄCY BÓG MOŻE ZŁY LOS ZAMIENIĆ NA DOBRY

Tytułową prawdę przypomina święto Purim, którego nazwa pochodzi od słowa los, po hebrajsku pur. Święto jest obchodzone w dniach 14 i 15 miesiąca adar, (w naszym kalendarzu w tym roku przypada 28 lutego), na pamiątkę zarządzenia zapisanego w Księdze Estery, która omawia epizod z dziejów Żydów na wygnaniu w Persji. W myśl tego zarządzenia Żydzi mieli rokrocznie święcić „… czternasty dzień miesiąca adar i piętnasty dzień tego miesiąca, jako dni, w których Żydzi zyskali spokój od wrogów swoich i jako miesiąc, w którym troska zamieniła im się w radość a żałoba w dzień pomyślny”

Czytaj więcej: Purim

W Izaj. 40,1-11 słychać cztery głosy:

  1. Głos Pana do narodów po niewoli babilońskiej Izraela (w.1-2)
  2. Głos wołającego na pustyni judzkiej (Jana Chrzciciela) przed przyjściem Mesjasza (w.3-5)
  3. Głos Ewangelisty w obecnym czasie (w.6-8)
  4. Głos Syjonu i Jeruzalemu przed powtórnym przyjściem Mesjasza w chwale (w.9-11)

Czytaj więcej: Mesjasz - Pasterz Izraela

Szir HaMa’alot – Psalm 126 jest tradycyjną pieśnią żydowską, hebrajską opartą na Biblii. Jest jedną z pośród 15 „Pieśni pielgrzymek” Dawida. Psalm 126 jest śpiewany przez religijnych Żydów na początku miesiąca, w dni świąteczne, po posiłku, w szabat. Ta radosna pieśń była śpiewana przez chóry Lewitów stojące na schodach między dziedzińcem kobiet i mężczyzn w Świątyni.

Czytaj więcej: Psalm 126 - pieśń pielgrzymek

Audycje radiowe
Audycje "Drzewa Oliwnego"
w RadioChrzescijanin.pl
w piątki o 15:45
i w poniedziałki o 17:00
radio
Zobacz na YouTube
Oglądaj nasze filmy na kanale YouTubeyoutube icon
Kontakt
05-402 Otwock 4
kom. 506 198 073
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.logo